Απομεγέθυνση-Τοπικοποίηση
Το κίνημα της αποανάπτυξης - τοπικοποίησης και η επικούρεια φιλοσοφία
16.06.2014 ΚΗΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το κίνημα της αποανάπτυξης - τοπικοποίησης και η επικούρεια φιλοσοφία

Είχαμε την τύχη να διαβάσουμε το βιβλίο " Ο ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗΣ - ΤΟΠΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ " που έγραψαν οι Γεώργιος Κολέμπας και Γιάννης Μπίλλας.

Αμέσως επισημάναμε μία ιδιαιτερότητα που τους ξεχώριζε. Τοποθετούν στα θεμέλια του όλου κινήματος, που περιγράφουν, τον ανθρωπολογικό τύπο. Γράφουν ότι το όλο εγχείρημα δεν μπορεί να στηριχθεί στον ανθρωπολογικό τύπο του homo economicus, αλλά απαιτεί άτομα με άλλη φιλοσοφία ζωής.

Αυτός ακριβώς ο τομέας αποτελεί και το κοινό μας πεδίο, τον τόπο συνάντησής μας. Έτσι, ήταν επόμενο να επιδιώξουμε να τους γνωρίσουμε και στην συνέχεια να τους καλέσουμε να μιλήσουν σε ανοικτή συγκέντρωση - συζήτηση, που οργανώσαμε.

Η φιλοσοφία, την οποία ασπαζόμαστε και βιώνουμε, έχει ερευνήσει αυτό το θέμα επί αιώνες και έχει καταλήξει να διαμορφώσει την Επικούρεια Ηθική σε ένα σφιχτά δομημένο σύστημα. Η δυναμική του συστήματος αυτού πηγάζει από τους νόμους της φύσης και προσφέρει το ευ ζειν, την ευτυχία, στους ανθρώπους.

Το θέμα δεν μπορεί να εξαντληθεί σε ένα κείμενο, ούτε καν σε πολλά κείμενα. Έτσι θα περιοριστούμε σε ενδεικτικές αναφορές.
Η Επικούρεια φιλοσοφία συμβουλεύει τον άνθρωπο, ότι, για να γίνει ευτυχισμένος, δηλαδή πρώτα από όλα ελεύθερος, θα πρέπει να προστατέψει την αυτονομία του, την αυτάρκειά του, να αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του και να πραγματώσει την παρέγκλιση κατευθύνοντας την ζωή του έξω από την δήθεν υποχρεωτική και προκαθορισμένη πορεία της.

Αυτά τα παραπάνω τα πραγματεύονται στο βιβλίο τους οι συγγραφείς, όπως επίσης σε κάποιο σημείο τονίζουν το αποφασιστικό θέμα της ικανοποίησης των επιθυμιών, στο οποίο συμφωνούμε μαζί τους, και, για να συνεργαστούμε, τους προσφέρουμε τον αλγόριθμο των επιθυμιών της φιλοσοφίας μας, που εδώ και χιλιετίες έχει αντιγραφεί από πολλούς και δεν έχει αμφισβητηθεί από κανένα.

Γιατί περιγράφει την πραγματική οικονομία των άμεσων φυσικών αναγκών σε αντιδιαστολή με την εικονική των καθ’ υπέρβαση αναγκών που επιδιώκει να μας επιβάλλει η οικονομία του υπερβατικού επιχειρηματικού κέρδους.

Επομένως και σ’ αυτό το ζήτημα του οικονομικού κέρδους, όπως το χειρίζονται στο βιβλίο τους, αισθανόμαστε πολύ κοντά. Το ίδιο θα αισθανθούν όλοι που ασπάζονται το κίνημα της αποανάπτυξης ακούγοντας την Επικούρεια φιλοσοφία να διδάσκει ότι το να επιδιώκεις να κερδίσεις πολλά περιφρονώντας την προσωπική σου ζωή είναι αισχρό, να το επιδιώκεις αδικώντας είναι "ύβρις". (Η "ύβρις" διαταράσσει την φυσική τάξη, όπως και ψεκασμός με χρήση μεταλλαξιογόνων).

Διαφορές απόψεων σε ορισμένα θέματα ανάμεσα σε εμάς και τους συγγραφείς βεβαίως και υπάρχουν. Συμφωνούμε όμως στο βασικό, στην οπτική γωνία.

Η οπτική γωνία των συγγραφέων Γεωργίου Κολέμπα και Γιάννη Μπίλλα είναι ανθρωπολογική, γιατί θεωρούν ότι η κοινωνική συμπεριφορά του ανθρώπου της αποανάπτυξης - τοπικοποίησης κινείται σε ένα πλαίσιο στο οποίο μπορεί να κινηθεί και η γενικότερη "κατά την φύσιν" ανθρώπινη συμπεριφορά. Από την οπτική γωνία που χρησιμοποίησαν επέλεξαν τον σωστό στόχο.

Και είναι εξαιρετικά σημαντικό και εξαιρετικά σπάνιο να επιλέγει κάποιος τον σωστό στόχο.
Γι΄ αυτό εκφράζουμε την εκτίμησή μας προς τους Γιώργο Κολέμπα και Γιάννη Μπίλλα, τους ευχαριστούμε για την ομιλία - συζήτηση της Θεσσαλονίκης και ευχόμαστε, να ξαναβρεθούμε και να χαρούμε όμορφες συναντήσεις.

Φίλοι Επικούρειας Φιλοσοφίας
ΚΗΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Δείτε το βίντεο από την εκδήλωση